Winkels hebben het in de huidige Corona crisis moeilijker dan ooit. Mensen blijven thuis en vermijden de binnensteden. Waar voor velen de zaterdagmiddag, of koopzondag, in het teken stond van een rondje door de stad, is die binnenstad nu leger dan ooit. Dit zien we terug in leegstaande winkelpanden en de retail die het over het algemeen moeilijker heeft dan ooit. Daartegenover staat echter dat de online business voor veel bedrijven juist is toegenomen. Niet zo vreemd, aangezien mensen meer vanuit huis bestellen. Het is dan ook, nu meer dan ooit, belangrijk om je webshop op orde te hebben en daarnaast informatie uit die webshop kunt halen waarmee je de verkopen nog meer kunt stimuleren. Het begint uiteraard allemaal bij een goede webshop, zo kun je Shopware partner worden en zeker weten dat je een online systeem hebt dat werkt. Ook deze moet je echter goed inrichten. Als je namelijk potentiële klanten naar jouw winkel op het web wil lokken, dan is het wel van belang dat je shop voldoet aan bepaalde eisen. In dit artikel geven we je een aantal tips die ervoor zullen zorgen dat consumenten jouw webshop weten te vinden!
Enorme keuze en klanten zijn niet meer zo trouw als vroeger
Er is tegenwoordig een enorme keuze in zo’n beetje elke branche en assortiment… en op het internet al helemaal. Vaak zijn klanten op zoek naar een specifiek product en het is dan wel zo fijn om ze wat handvatten te kunnen geven. Een filtermenu kan hier een handige tool voor zijn. Door de potentiële klant wat vinkjes te laten zetten achter kenmerken zoals ‘kleur’, ‘prijs’ en ‘materiaal’, krijgt iemand een veel gerichter aanbod te zien. Wel zo handig! Zeker als je beseft dat de gemiddelde klant tegenwoordig niet lang op zoek will gaan naar een product of dienst. Is jouw webshop te onduidelijk of duurt het te lang om iets te vinden? Dan haakt een klant af en gaat hij op zoek naar een webshop waar hij wel makkelijk en snel het gewenste product kan vinden.
Inspireer potentiële klanten
Naast de groep gerichte zoekers, bestaat er ook nog een groep potentiële klanten die nog zoekende is en geïnspireerd wil worden. Voor die klanten kan een ‘shoppable feed’ een duwtje zijn in de goede richting. Creëer een inspiratiepagina waar je foto’s plaatst van jouw producten die gemaakt zijn door tevreden klanten. Aan de zijkant van ieder plaatje voeg je een link toe naar het daadwerkelijke product.
Logische pagina indeling
Zorg ervoor dat je de klant bij de hand neemt door te kiezen voor een logische pagina-indeling. Hanteer je honderd subcategorieën die elkaar op onlogische wijze opvolgen, dan ben je de klant zo kwijt. Computers > desktops > Acer desktops is veel logischer dan wanneer je kiest voor apparaten > elektronische apparaten > computers > desktops > Acer desktops als kruimelpad.
Schakel een professional in
Klinken bovenstaande tips je als muziek in de oren, maar heb je geen flauw idee hoe je dit voor elkaar moet maken op je website? Er is geen man overboord, want er zijn tegenwoordig veel gespecialiseerde bedrijven die je daarbij kunnen helpen. Uiteraard is dit niet gratis, maar een investering… waar je tegenwoordig eigenlijk niet meer zonder kunt. Bij een goede webshop kun je je investering binnen een mum van tijd namelijk terugverdienen.