Het internet is door de jaren heen een belangrijke bron geworden van informatie, entertainment en zelfs economie. Door social media kun je online contact houden met familie en vrienden die een halve wereld ver wonen. Maar voor bedrijven is het ook een manier geworden om met reclame het juiste publiek te bereiken. Als je wil leren hoe, lees dan vooral verder!
De kracht van social media
Social media is een verzamelnaam voor alle apps of websites die een sociale functie hebben. Facebook was een van de eerste en nog steeds bekendste vorm van sociale media. Tegenwoordig zijn ook Twitter, Instagram, TikTok en Youtube populair. Uit onderzoek is gebleken dat sociale media een zeer goede tool kan zijn om reclame te maken en je publiek te bereiken. Door voor je bedrijf een profiel te maken kun je jezelf ook vermenselijken naar je klanten toe en beter contact met hen leggen. En dat is voor beide partijen leuk, omdat je hierdoor meer feedback kunt krijgen.
Voor elk potje een passend deksel
De sleutel tot goede online marketing via social media is het juiste platform gebruiken voor jouw boodschap. Zo is Instagram marketing geschikt als je veel foto’s kan maken van jouw product. TikTok kan eerder gebruikt worden om een jonger publiek te bereiken terwijl Facebook een formele uitstraling heeft. Je kunt natuurlijk meerdere profielen maken, maar denk zeker na over waar je wil adverteren en wie je wil bereiken. Zorg dat alle profielen een duidelijke link met elkaar hebben en geeft ze allemaal dezelfde naam en logo. Hierdoor vinden mensen je makkelijker terug. Omgekeerd zorg je er ook voor dat mensen jou kunnen vinden. Je kunt een link naar je officiĆ«le website of webshop promoten op social media, maar ook je adres als je een fysieke winkel hebt.
Doe eens iets leuks
Via sociale media kun je op creatieve manieren aan reclame doen. Mensen om een bepaald soort foto te plaatsen met een hashtag is een veelgebruikte techniek voor Instagram marketing aangezien zelfs mensen die jou niet volgen de foto’s zien. TikTok gebruikt vaak hetzelfde principe met video’s. Wil je een webshop promoten op social media? Probeer een kortingscode of een giveaway. Mensen reageren positief als ze denken gratis of met voordeel een koopje te kunnen doen.