Wat zou je er van denken mochten we je vertellen dat je de mogelijkheid hebt om op een relatief eenvoudige manier te adverteren op één van ’s werelds grootste e-commerce platformen? Onmogelijk? Zeker niet! Adverteren op Amazon is namelijk iets wat tegenwoordig voor elk bedrijf vrij toegankelijk is. Het enige wat je moet hebben is een bepaald product om aan te bieden (of een merk om te promoten) en een klein beetje budget op van start te kunnen gaan. Zijn deze zaken voor handen? In dat geval zal je kunnen vaststellen dat adverteren op Amazon ook voor jouw bedrijf een mooie commerciële meerwaarde kan betekenen. Hoe dit nu precies in zijn werk gaat ontdek je allemaal hier op deze pagina!
Hoe kan je precies adverteren op Amazon?
De informatie in de inleiding van deze pagina geeft het eigenlijk al een klein beetje weg. Als (web)winkel is het namelijk perfect mogelijk om te adverteren op Amazon. Dat lijkt niet alleen best spannend, dat is het in de praktijk ook gewoon. Het is door de jaren heen dan ook al vaak gebeurt dat bedrijven er in slagen om door te adverteren op Amazon een aanzienlijke extra omzet en dus ook winst te realiseren. Ben jij ook op zoek naar een interessante mogelijkheid om de financiële cijfers van je bedrijf wat extra op te krikken? Kijk je daarvoor dan ook graag in de richting van adverteren op Amazon? In dat geval is het zeker de moeite waard om kennis te maken met de twee advertentiemogelijkheden zoals hieronder aangegeven.
1.) Adverteren op Amazon met een bepaald product
In eerste instantie is adverteren op Amazon mogelijk met een bepaald artikel dat je aanbiedt. In het bijzonder voor nieuwe verkopers via Amazon is dit eigenlijk een absolute must. Elke verkoper die nog maar net begint bij deze immens webwinkel zal namelijk kunnen vaststellen dat zijn of haar artikelen pas ergens helemaal achteraan worden weergegeven. Dat is uiteraard niet interessant en zal bijgevolg ook absoluut niet meteen zorgen voor een extra stroom aan inkomsten. Om daar verandering in te brengen is het mogelijk om gebruik te maken van zogenaamde “sponsored products”. Het betreft hier een mogelijkheid om jouw producten in de kijker te zetten ten nadele van je belangrijkste concurrenten. Zo kan je ook als relatief jonge verkoper meteen een aanzienlijke hoeveelheid verkopen realiseren via Amazon.
2.) Adverteren op Amazon met een merk
Een tweede optie om te adverteren op Amazon luistert naar de naam “Sponsored Brands”. Het betreft hier zoals de naam reeds laat vermoeden geen advertentiemogelijkheid die in het leven is geroepen voor producten, maar wel voor merken. Er wordt wat dit betreft altijd gewerkt op basis van CPC. Dit betekent concreet dat Amazon in de praktijk altijd die advertentie gaat weergeven welke het hoogste bod heeft gedaan. Op het ogenblik dat iemand op “Sponsored Brands” klikt kunnen er verschillende zaken weergegeven worden zoals:
- De eigen store waar je merk over beschikt op Amazon;
- Een custom landingspagina;
Voor welke van de bovenstaande mogelijkheden jij uiteindelijk zal kiezen is natuurlijk grotendeels afhankelijk van je persoonlijke voorkeur. In ieder geval, ook op deze manier adverteren op Amazon kan ervoor zorgen dat jouw merk in een mum van tijd heel wat extra exposure krijgt. Het spreekt voor zich dat dit de toekomst van je onderneming er alleen maar rooskleuriger uit kan laten zien!
Ontdek het potentieel van de ‘Buy Box’
Het gebeurt bij Amazon niet zelden dat verschillende verkopers ervoor kiezen om hetzelfde product aan te bieden. Dat is op zich perfect mogelijk, alleen spreekt het voor zich dat iedereen dan graag de meeste orders binnen zal willen halen. Hoe kan dat nu echter precies gebeuren? Zeer eenvoudig. Aan de zijkant van de productpagina bevindt zich de zogenaamde ‘Amazon Buy Box’. Het spreekt voor zich dat er in de webwinkel van Amazon slechts één productpagina is terug te vinden voor dat specifieke product waardoor heel wat aanbieders de strijd aangaan om de primaire verkoopplek. De verkoper die er in slaagt om deze plaats in te nemen krijgt doorgaans altijd de orders binnen. Dit is dan misschien geen echte manier van adverteren op Amazon, maar het kan je zeker wel heel wat voordeel opleveren!
Hoe bemachtig je de Buy Box?
Voor het bemachtigen van de positie onder de Buy Box dien je als verkoper te voldoen aan verschillende eisen die door Amazon voorop zijn gesteld. Het gaat hierbij om de volgende:
- De totaalprijs moet het voordeligst zijn (inclusief verzending);
- Het soort fulfilment methode waar gebruik van wordt gemaakt;
- De klanttevredenheid van de aanbieder in kwestie;
- De verzendsnelheid;
- Of het gewenste artikel op voorraad is of niet;
Of je nu met andere woorden gaat adverteren op Amazon of je er gewoon voor kiest om je producten via dit kanaal aan te bieden, in al deze gevallen zal je kunnen vaststellen dat je met Amazon absoluut jouw financiële cijfers een stevig duwtje in de rug kan geven.
Meer weten over Marketplace Marketing?