Een Webshop wordt ook wel Webwinkel genoemd. Bij een webshop heeft een klant de mogelijkheid om door een ‘catalogus’ te bladeren en te zoeken naar het product dat hij of zij zoekt. Dit product kan dan worden besteld door het toe te voegen aan een virtuele winkelwagen. Daarna kan de klant verder ‘winkelen’ of het product betalen. De bestelde artikelen kunnen via internet direct betaald worden. Hiervoor kan gebruik worden gemaakt van onder andere Paypal of iDEAL. Het grote voordeel van een webwinkel of webshop is dat deze 24 uur per dag bereikbaar is en er dus 24 uur per dag artikelen gekocht kunnen worden. Met een eigen Webshop kun je dus als ondernemer altijd producten verkopen. Verkoop jij ook producten of wil je andere informatie delen, dan kun je ook een eigen webwinkel beginnen.
Hoe begin je een eigen webwinkel?
Wil je ook een webwinkel beginnen en zo vanuit je eigen onderneming jouw producten online verkopen? Dan zijn er wel een aantal dingen waar je aan moet denken. Natuurlijk is het hebben van een webwinkel goedkoper dan het hebben van een echte winkel. Maar een webwinkel is ook een aanwinst naast je bestaande winkel. Wanneer je een webwinkel begint heb je wel (extra) opslagruimte nodig. Om de aangevraagde producten te kunnen verzenden heb je inpak benodigdheden nodig en zul je vaker naar een afleverpunt moeten om de pakjes weg te brengen. Daarnaast zul je voldoende aandacht moeten schenken aan je webwinkel. Je moet er niet alleen voor zorgen dat klanten jouw webwinkel vinden maar je moet er ook voor zorgen dat klanten jouw producten kopen. Het is dus van belang dat jouw webwinkel hoog in de lijst bij zoekmachines komt te staan.
Hoe kom je hoger in de lijst van zoekmachines te staan:
Veel bezochte websites komen hoger op de lijst van zoekmachines zoals Google te staan. Om te zorgen dat je meer bezoekers krijgt kun je bijvoorbeeld een blog maken op jouw webwinkel site. Op de site van jouw webwinkel heb je waarschijnlijk ook de gegevens van jezelf en van je bedrijf staan. Zet daar dan ook jouw blog op. Door te schrijven over jezelf en jouw ervaringen te delen op deze blog krijg je volgers. Schrijf over je eigen ervaring en hoe je de zaken aanpakt, maar schrijf ook over dingen die niet zo makkelijk zijn gegaan. Je zult zien dat je reacties krijgt en het is dan zaak deze reacties ook te beantwoorden. Een zoekmachine ziet dat jouw blog vaak wordt gelezen en daardoor schuift jouw website omhoog in de lijst van die zoekmachine.
Hoe meer informatie hoe unieker jouw webshop
Probeer jezelf niet neer te zetten als de ultieme expert op je blog. Geef gerust aan dat ook jij niet alles in één keer voor elkaar krijgt. Deel de ervaringen die jij hebt opgedaan in jouw onderneming. Hoe meer informatie je deelt hoe meer volgers je krijgt en hoe meer mensen jouw webshop zullen benaderen. Geef mensen de ruimte om te reageren, ook over jouw producten. Zo betrek je mensen bij jouw webwinkel.