E-fulfilment is een term welke je waarschijnlijk wel eens voorbij hebt zien komen maar waarvan je niet precies weet wat het betekend. E-fulfilment heeft betrekking tot de volledige afhandeling van bestellingen welke bij webshops zijn gemaakt. Wanneer er bij een webshop een bestelling is gedaan worden verschillende processen in werk gezet om het product te kunnen verzenden naar de klant. Onder andere de in- en opslag van het product, het verzamelen van het product vanuit het magazijn, het verpakken en daarna ook het verzenden van de producten naar het leveringsadres welke de klant bij de bestelling heeft opgegeven. Oftewel, het proces van hoe een online gekocht goed bij de klant terecht komt.
Hoe verloopt het E-fulfilment proces?
Afhankelijk van de grootte van de webshop worden al de goederen opgeslagen op een centrale locatie, het magazijn. Wanneer een webshop een bestelling binnen krijgt wordt er een elektronische melding van gedaan. Deze elektronische melding zorgt ervoor dat de bestelling wordt gelezen en hiermee de juiste producten worden opgezocht. Het bij elkaar zoeken van de juiste producten staat ook wel bekend als orderpicken. Wanneer al de producten zijn verzameld worden ze verpakt. Hierbij wordt rekening gehouden met het type product. Waar nodig worden de verpakkingen nog voorzien van extra stickers welke bepaalde indicaties aangeven. Wanneer alles op de correcte wijze verpakt is kan de order overgedragen worden aan een postorderverwerkingsbedrijf of aan een koeriersdienst. Het postorderbedrijf of de koeriersdienst overhandigt het bestelde pakket aan de klant, de eindgebruiker.
E-Fulfilment bedrijven
De traditionele logistieke bedrijven in Nederland spelen ook steeds meer in op de wensen van de markt. Hierdoor is ook E-Fulfilment aantrekkelijk geworden voor deze bedrijven. Bekende Nederlandse namen die de stap hebben gemaakt van traditioneel logistiek bedrijf naar e-fulfilment zijn Fiege, Rotra en XPO. Onder de verschillende diensten en handelingen welke zij allemaal bieden vallen onder andere warehousing en value added services. Maar ook distributie, ICT-ondersteuning, retour verwerking en distributie zijn erg belangrijk.
De voordelen van E-Fulfilment uitbesteden
Grote bedrijven richten tegenwoordig steeds vaker een megadistributiecentrum op om zo de klanten snel te kunnen voorzien van de producten welke zijn via de webshop hebben besteld. Grote bedrijven strijden met elkaar om zoveel mogelijk voordeel te behalen. Voor kleinere webwinkels is het natuurlijk niet nodig om met deze grote bedrijf te concurreren. Wel is E-fulfilment belangrijk. Pakketten versturen kost veel geld en ook het verwerken van geretourneerde pakketten heeft aandacht nodig. Grote fulfilmentbedrijven werken vaak met meerdere webwinkels en verwerken daardoor ook meer orders. Dit betekent dat een kleinere onderneming hier kostenvoordeel uit kan halen. Daarnaast zijn de processen in deze bedrijven goed georganiseerd wat ook de verwerking van de bestellingen en retourzendingen kan versnellen. Zelf kan je dan aandacht besteden aan wat het allerbelangrijkste is: je eigen webshop. Wanneer je de webshop runt moet je je met veel verschillende taken bezighouden. Uitbesteding van een aantal taken is dan een aanrader.