• Homepage
  • >
  • Blog
  • >
  • Virtual reality film maken met een 360 graden camera

Virtual reality film maken met een 360 graden camera

  • ictbox
  • juni 9, 2017
  • Comments Off

Na bewegend beeld, geluid, kleur en 3D hebben filmmakers weer een nieuw stuk gereedschap in handen om hun artistieke visie tot leven te brengen: 360 Graden Video. Waar je normaal gesproken een rechthoek voor je ziet als kijker, kun je nu met behulp van een VR headset helemaal rondkijken in de video. Grote bedrijven als Google, Nokia, Ricoh en Kodak spelen in op deze nieuwe markt, ook vanwege het feit dat 360 graden video de meest laagdrempelige wijze is om het publiek te interesseren voor Virtual Reality.

Toepassingen van 360 graden camera apparatuur

Na enkele jaren experimenteren komen er steeds meer “echte” producties die werkelijk iets toevoegen aan de oude, “platte” manier van films maken. Met name voor sportactiviteiten blijkt 360 graden registratie erg effectief om de kijker bij het spel te betrekken. Documentairemakers maken in toenemende mate gebruik van VR video om serieuze onderwerpen uit verre landen en culturen heel tastbaar te maken. Het is dat gevoel van immersie dat je met een 360 graden videocamera enorm goed kunt registreren.

Uitdagingen voor de filmmaker

VR video maakt het de filmmaker niet eenvoudig. Sinds 1898 wordt montage van losse opnames gebruikt als manier om een verhaal te vertellen. Denk aan een close-up van een gezicht terwijl er een traan over de wang van de acteur loopt. Met een 360 graden camera pak je het gehele beeld, de kijker bepaalt zelf waar hij of zij naar kijkt. Dat maakt het vertellen van een vooraf geschreven verhaal veel uitdagender. Ook moet je ervoor zorgen dat de technische crew zich verstopt, je kunt niet overal lampen plaatsen en ga zo maar door.

Stereoscopisch beeld

Hoewel de goedkopere 360 graden camera’s best aardige beelden kunnen produceren is dat altijd in 2D, terwijl juist een stereoscopisch 3D effect het gevoel geeft dat je echt ter plekke bent. Met een Virtual Reality headset is het gevoel van diepte veel sterker dan op een normale televisie of bioscoopscherm. De Vuze Virtual Reality camera is momenteel de enige 360 graden videocamera die voor minder dan duizend euro een stereoscopisch beeld kan opnemen. 

Meer is beter

Vier ogen zien meer dan twee, datzelfde is van toepassing op 360 graden camera’s. Je kunt bijvoorbeeld een Full HD camera nemen met een resolutie van 1920 x 1280 pixels. Wanneer je die uitrekt tot een 360 graden beeld houd je veel te weinig beeldpunten over om een scherp beeld te krijgen, zeker wanneer je een VR headset gebruikt. Dit is een beperking van VR camera’s die met slechts één lens werken zoals de originele Kodak Pixpro SP360. De meeste consumenten camera’s die momenteel op de markt verschijnen maken gebruik van twee camera’s waarvan de beelden via software bij elkaar worden gevoegd. Het Google Jump VR camera systeem maakt gebruik van 16 GoPro Hero4 camera’s om een hoge resolutie beeld te vormen. De Nokia OZO is een professionele 360 graden camera met acht ingebouwde camera’s die elk een 2K x 2K beeld opnemen.

Het belang van audio in een VR wereld

De meeste VR video’s hebben geen echte surround sound, wanneer je draait zal het geluid vanuit dezelfde positie komen. Dit effect is niet alleen beperkt, het kan ook een misselijk gevoel veroorzaken. Steeds meer 360 graden camera’s voegen extra microfoons toe om een ruimtelijke geluidsbeleving te creëren, uiteindelijk is het aan de afspeelsoftware om hier rekening mee te houden. Sennheiser heeft hun eerste microfoon op de markt gebracht voor VR video opname.

Populaire 360 graden camera’s

Ricoh Theta

Deze zeer compacte camera is voorzien van twee lenzen. De camera is eenvoudig om te gebruiken en richt zich op consumenten. De beeldkwaliteit en audiokwaliteit laat een beetje te wensen over, al weet het nieuwe model aanzienlijk betere prestaties neer te zetten.

Kodak SP360

De eerste versie leek op een GoPro met extra grote kijkhoek, er werden ook veel sport accessoires bijgeleverd. Net als bij de Ricoh was de resolutie van de eerste versie nog te laag, dit werd bij de SP360 4K editie verbeterd. Er kwam later een optie om twee SP360 4K camera’s te koppelen voor een volwaardig 360 graden beeld.

Samsung Gear VR 360

Samsung heeft met de Gear VR een betaalbaar VR platform ontwikkeld voor Samsung smartphone gebruikers. De Gear VR 360 was een accessoire voor deze VR bril waarmee je direct met een high-end Samsung smartphone opnames kunt maken. De Gear VR is uitgerust met twee lenzen die een behoorlijk hoge resolutie hebben. De nieuwe versie is compacter en eenvoudiger in gebruik, met voor het eerst ook een iPhone app.

Google Jump

Google maakt zelf geen 360 graden camera apparatuur, ze hebben wel een “rig” ontwikkeld waar je 16 GoPro camera’s in kunt steken. Hiermee wilde Google de productie van hoogwaardige 360 graden films stimuleren. Momenteel gaat het niet zo goed met GoPro, er zijn ook diverse professionele alternatieven voor de Jump. Zelfs Google is overgestapt naar een samenwerking met camera fabrikant Yi.

Nokia OZO

De smartphone verkoop loopt niet zo lekker, met de OZO 360 graden camera weet Nokia wel een gat in de markt te vinden. Met een kleine 40.000 euro is dit geen camera voor thuisgebruik, professionals zijn wel enthousiast over deze gebruiksvriendelijke camera, voorzien van acht hoogwaardige lenzen voor een uitstekend 360 graden beeld.

Lytro

De fotografie hobbyisten kennen ongetwijfeld het merk Lytro, de eerste fabrikant van “Light Field” camera’s, ofwel fototoestellen waarbij je de focus achteraf kunt bijstellen. Nadat deze toestellen niet echt een succes bleken hebben ze hun pijlen gericht op VR video met een camera die niet alleen 360 graden video in stereoscopisch 3D kan vastleggen, je kunt er zelfs in bewegen, en “om het hoekje” kijken.

 

Previous «
Next »